tisdag 25 maj 2010

Kärleksssmmuunncchh?!!!

Var inne på Stina-Lee's blogg härom dan och såg att hon hade gjort kärleksmums. De såg verkligen SKITGODA ut... Men mina... ehhehheheheh... Jaaa... Det blev.... Kärleks-SMUNCH! (som typ rinner ut över hela tallriken)

Här är de:
Från Stina-Lee's blogg (http://stinalee.se):


Till kakan:


200 gram smör eller margarin

1½ dl vatten

4,5 dl socker

4,5 dl mjöl

5 ägg

3 msk kakao

5 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver


- Sätt på ugnen på 200 grader. Smält smör och tillsätt vattnet i en kastrull.

- Vispa ägg och socker pösigt, lätt att göra för hand med en vanlig visp.

- Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i sockerblandningen. Tillsätt smörblandningen.

- Häll upp i en långpanna (plåt med höga kanter) med bakplåtspapper i botten.

- Grädda i ugnen ca 20 min. Ha lite koll, bättre för kort än för länge.


Till glasyren:


150 gram smör eller margarin

5 msk kallt kaffe

4 tsk vaniljsocker

4 msk kakao

Lite florsocker eller annat som gör "förtjockar". Lite smält mörk choklad är lyxigt att ha i också men det hade jag tyvärr ingen hemma idag.


- Smält smöret och tillsätt sedan övriga ingredienser. Rör ner florsocker eller annat likvärdigt tills glasyren får en någolunda tjock konsistens.

- Bred sedan över glasyren när kakan svalnat något.

- Strö över kokos och skär sedan fina fyrkanter.


Jag hade typ inne mina i 15 min, för jag var rädd att de skulle bli för torra... Men det blev de ju inte hehehe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar