tisdag 9 mars 2010

Att må bra psykiskt..

... Det var något jag gjorde för läääänge sen. Jag har inte mått bra på flera år. Först den förbannade ätstörningen, prestations ångest... Problem med ena och det andra. Blaaa... Skall jag någonsin kunna bara slappna av och faktiskt njuta av livet? Det känns inte som det just nu iaf.

Att jag har det USELT ställt ekonomiskt gör det ju inte lättare att slappna av direkt. Jag är trött på att vända på slantarna, trött på att jobba med sådant jag inte mår bra av.... Men framför allt är jag missnöjd med mig själv. Det beror dels på mitt senaste jobb. Jag har alltid varit bäst på det jag har gjort, eller i alla fall väldigt bra. Men, på det senaste jobbet var jag sämst, hur mycket jag än kämpade, hur trevlig jag än var... Så kunde jag inte nå de mål som arbetsgivaren hade som minimum. Gaaah... Jag är en riktig looooser

Jag önskar att...
  • Jag nån gång blev nöjd med mig själv
  • Fick ett 1:a handskontrakt på en lägenhet
  • Jag får ett jobb jag trivs med och verkligen VILL gå till varje morgon
  • Att ekonomin inte alltid blir + - 0 eller enbart -
Snälla... Någon... Hjälp mig....

3 kommentarer:

  1. asså, livet kan suga ibland. önskar jag kunde ge bra, världsomvälvande råd, men det enda jag kan säga är att alla hamnar i det där prestations-ångest-facket och den enda som kan ta en därifrån är en själv. tro mig, jag vet. det enda som hjälper egentligen är att hitta nåt som man verkligen trivs med, ett jobb/utbildning man tycker om och sen utöver det jobba varje dag med sig själv. det funkar för mig. sen så är mathias ett stort stöd med, men på den fronten tror jag att du har det covered också :)

    rent spontant (om jag nu ska ge några råd) tycker jag att du borde utbilda dig, då får du csn, och med en utbildning är det lättare att få givande jobb som du trivs med (inom vilket område det än rör sig om) och det ger faktiskt väldigt mycket självförtroende, att känna att man är kompetent och attraktiv på arbetsmarknaden. sen behöver de ju inte vara 5-6 åriga utbildningar, jag menar, alla vet att jag älskar KY haha. finns SÄKERT något med inriktning på djur om du söker och kollar runt på forum.

    sen kanske du inte borde sagt upp dig ? för de flesta arbetsgivare ger förmåner när de säger upp någon (vet inte om det var så där du jobbade dock) men man brukar få pengar och uppsägningstiden är väl runt 3 månader? vilket innebär 3 månaders inkomst. vilket man inte får om man själv slutar. jag vet inte om du var medveten om detta när du sa upp dig, vilka orsaker som låg bakom etc etc. men ville iaf säga, utifall att du inte visste, så du kanske kan få mer pengar ur det om nåt liknande skulle hända igen.

    allt löser sig alltid, enda skillnaden mellan bra och dåliga tider är att i dåliga tider måste man tänka tre handlingar och tre konsekvenser i förväg

    SvaraRadera
  2. Tack <3. Du har helt rätt i allt du skriver. Det enda jag har att påpeka var det där om 3 månaders inkomst, vilket inte gäller där jag jobbade. Blev man uppsagd var det bye bye samma dag, vilket även gällde om man sa upp sig själv. Säljare är inget yrke där man har trygghet, det är STENHÅRT och passar det inte så får man gå.

    Det är tråkigt att det skall kännas så otryggt på en arbetsplats, men en del människor klarar ju av pressen. Vilket inte jag gjorde. Jag klarade inte att sälja 8 avtal per dag, och jag kände mig bara mer och mer värdelös. Att jobba över varje dag utan att få betalt var inte heller någon hit. Jag grät varje gång jag kom hem.

    Nu har jag sökt ett face-to-face jobb på WSPA (det handlar om djurs rättigheter). Hoppas jag får det. Där är det fast lön och fasta arbetstider. TUSEN gånger bättre än det andra jobbet. Dessutom är det något jag brinner för, alltså djurs välmående.

    Som du säger är det ju bäst att utbilda sig, vilket jag också skall göra. Hade, som du sa, tänkt söka lite på nätet efter "djur-utbildningar". Har redan hittat några, men de e ju typ uppe i Umeå :( Får se om det finns distans eller nått närmre. VILL VERKLIGEN PLUGGA NÅTT MED DJUR! (Som inte kostar ur egen ficka helst)

    SvaraRadera
  3. det låter bra : ) kör på det. det är absolut nödvändigt att hitta nåt man verkligen brinner för, annars tror jag livet blir väldigt trist !

    SvaraRadera